Bästa öringfisket i Idaho

Idaho – den 14:e största delstaten i USA – har en hel del förstklassigt fiske. Det gör det nästan omöjligt att komma med ett definitivt svar på frågan – Vad är det absolut bästa öringfisket i Idaho?

Vackra strömlekande Idaho Cutthroat Trout

Men vi är extremt lyckligt lottade på DT att vi har Idaho-boende och snart blivande flugbutiksägare Daniel Butsick som är villig att erbjuda sin unika och genomtänkta syn på ämnet. Det finns många argument att framföra om kvalitetsfisket på stora vattenplatser som Salmon River och Big Lost River (centrala Idaho) eller det världsberömda fisket på Henry’s Fork och South Fork Snake River i östra delen av delstaten. MEN, många andra än du känner också till dessa fiskeplatsers rykte; lycka till med att undkomma folkmassorna! Så om du letar efter några riktigt unika och personliga upplevelser och något helt annat än de vanliga vanliga spelningarna, så har Daniel din rygg – Ta det lugnt Daniel

Vad är det som gör ”det bästa” fisket?

Fiske handlar inte bara om fiske. Okej, okej, förlåt mig om det är helt uppenbart. I sanningens namn har dock fiske alltid handlat om mycket mer än att fånga fisk, eller åtminstone sedan den första fiskaren stannade kvar för att fånga några extra eller göra ”ett sista kast”. Men vad är det som gör vår kollektiva upplevelse som fiskare värd all den tid, ansträngning och pengar som vi lägger ner på vår sport? Vad definierar ens ”bästa fiskeupplevelse”?

Varligt talat är detta helt och hållet subjektivt, en tanke som är vacker i sig själv. Och det är därför jag känner att jag kan skriva om det bästa öringfisket i Idaho och ha hundra procent rätt i sak. Det är också därför jag helt och hållet förstår varför en annan sportfiskare kanske passerar min favoritbäck och vill flytta till vad som är regionalt känt som mer ”produktivt” vatten som de cutthroat-tunga vattnen i North Fork of the Coeur d’Alene River eller någon av bifloderna till Priest River.

Personligen har jag inte fiskat många sydliga floder i delstaten så jag har inte så mycket utrymme för att kommentera. När det gäller de norra delarna erbjuder South Fork of the Coeur d’Alene och dess tillhörande bifloder så mycket för den besatta fiskaren i mig att det ofta är en utmaning att bryta sig loss från upprepade resor till denna heliga mark.

Mina personliga ”bästa öringfiske i Idaho” hemliga platser

Vid sidan av ett litet, en gång blomstrande gruvsamhälle i Silver Valley finns en bäck som jag kallar Dog Lick Creek (uttalas ”crick” för att hålla sig till det vardagliga rimschemat). Naturligtvis kommer jag inte uttryckligen att avslöja dess namn här, men den är mycket lätt att hitta och för alla som är intresserade tar jag gärna personligen med dem dit.

Bäcken rinner i flera kilometer uppför en lång, smal kanjon och slingrar sig högre och högre upp tills vägen vänder sig från pockemarkerad trottoar till grusväg täckt av potthål. Denna canyonväg slingrar sig genom flera små antika gruvbyar, höga tallskogar och tillhörande kalhuggna partier på bergssidan, och rör sig ständigt uppåt till ett par tvillingsjöar som besöks av campare, vandrare och den egensinnige friluftsmänniskan som flyr modernitetens påfrestningar. Hela tiden vrider och vänder sig denna bäck, som slutar i South Fork nedanför, i pooler, glidningar och myriader av rifflar och rännor som i allmänhet följer den skogbevuxna vägen till den lägre av de två sjöarna.

Sjöar vs floder (och den överraskande japanska kopplingen)

Nu erbjuder denna sjö och dess tvilling sin egen magi – och är starka STILLWATER-kandidater för det bästa öringfisket i Idaho. Jag har tillbringat timmar på stranden, kastat mitt spö med fast linje och sett välformade slingor veckla ut sig till många underbara bäckrödingar med sina eldiga färger på sensommaren och den tidiga hösten. Bäcken som rinner ner mot floden innehåller dock verkligen regionens verkliga magi.

Före jag fiskade den här bäcken hade jag aldrig rört ett västerländskt flugfiskespö och hade bara fiskat en gång med ett spö som var avsett för tenkara, ett japanskt tillverkat spö på 3,6 meter som passade både till min hand och mitt sinne för enkelhet. Jag hade aldrig fiskat efter öring och hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig. Jag utvecklade snabbt en omättlig aptit på allt som rörde tenkara, flugbindning och så småningom flugfiske med spö och rulle senare.

Min första öringfeber efter att ha lärt mig om tenkara ledde mig till många visningar på Google Maps och jag hittade snabbt den här platsen som jag ville utforska. När jag körde uppför den smala, nedgångna vägen för första gången hade jag ingen aning om att denna lilla bäck skulle bli en så viktig del av mitt liv som sportfiskare. På den här provplatsen har jag lärt mig hur man fiskar tätbevuxna rännor med nästan fullständig avsaknad av funktioner, vidöppna, gräsbevuxna glidningar med pool efter pool av hungriga cutthroat och brookies (tekniskt sett är en brookie förstås en röding – men du vet, ”bäcköring” på vanligt språk!), och allt däremellan.

Koden är knäckt

En viktig del av att lära sig fiskets grunder är att fånga tillräckligt många fiskar under olika förhållanden (terräng, väder osv.) för att veta om det du gör fungerar, om något annat skulle fungera lika bra eller inte alls, och om något du tror att du gör rätt sker av den anledning som du tror att det sker.

Det är lätt att ge sig själv mycket mer beröm än man förtjänar när det gäller att fånga fisk. Jag lärde mig snabbt att det jag gjorde fungerade bra i denna mindre än bördiga ström såväl som i andra mer bördiga vatten. Till en början försökte jag använda generellt suggestiva mönster ala Tenkara och några suggestiva nymfer som den ständigt populära guldribbade hareörat.

Flygor kommer inte mycket enklare än så här

Efter att ha fångat hundratals fiskar på bara några få veckor bestämde jag mig för att ta mig an en annan utmaning: att binda och använda mer imiterande mönster. Jag gjorde detta för att se om det jag gjorde var mitt eget verk eller om det helt enkelt var så att dessa utsvultna fiskar var just det: utsvultna och villiga att äta vad som helst som fanns tillgängligt för dem. Jag band upp midges, majflugor och caddis samt några landmönster som myror och hoppare.

Men även om många av dessa imiterande mönster var effektiva så var de troligen (med undantag för midges) ungefär hälften så effektiva som de mer suggestiva mönstren.

Genom min forskning och genom att läsa arbetet av olika medlemmar i flugfiske- och tenkara-samhället hade jag lärt mig att detta var ett troligt resultat. Jag ville testa det själv. Visst finns det strömmar där öringen är lite mer selektiv, men jag verkade ändå fånga gott om fisk i dessa strömmar också. Det kändes bra att veta att det jag gjorde gav resultat.

Försöka bryta en taktik (för att ta reda på vad som VERKLIGEN fungerar)

Snart började jag fokusera på att försöka ta reda på vad som inte skulle fungera så bra. Detta är vad som sköt min framgång på den här bäcken och alla andra vatten som jag har varit vid sedan dess. Nu använder jag förstås lite mer manipulation i mitt fiske än när jag började, lite matchning av fångsten här och där också. Men i slutändan gjorde denna lilla bäck det möjligt för mig att testa olika flugor och tekniker för att se deras övergripande effektivitet. Kanske ännu viktigare är att jag lärde mig vad som inte fungerade. Jag går fortfarande dit för att finslipa en ny teknik eller testa ett nytt flugmönster.

Att ha den stora mängden fisk tillgänglig i den här lilla bäcken hjälpte verkligen till att testa flugor och manipulationer så att jag kunde ta dem till större vatten. Visst kan döddrift vara en fantastisk teknik – den är grundläggande.

Utökning av ditt presentationsarsenal

Att spåra döddrift på ett korrekt sätt är en enorm del av tenkara och allt flugfiske. Men många av de olika manipulationerna i tenkara hjälpte mig att fånga massor av fler fiskar än vad jag tror att jag skulle ha gjort om jag inte lärt mig dem. (En eloge till Paul och John för deras vägledning!) Nu använder jag många av dessa samma manipulationer när jag euro-nymfiske på en västerländsk spö- och rulluppsättning också. Och jag har dessa förmågor att tacka för den övning jag fick från den här lilla bäcken.

Klicka här för DT:s Fly Manipulation Techniques for Tenkara and Fly Rod

Som sportfiskare besöker vi nya vatten hela tiden, särskilt de av oss som har fått fisket att förvandlas till en besatthet. Ofta har floder och bäckar liknande terräng inom och runt omkring dem under stora delar av sin längd.

Hur man låser upp det bästa öringfisket i Idaho: Kom bort från de upptrampade vägarna & Var mindre hängiven på troféfiskar!

Troligt nog här i norra Idaho varierar min lilla bäck efter nästan varannan sväng på vägen. Jag har varit tvungen att använda kast med pil och båge för att komma under täta trädkronor till en 10-tums black-tail cutthroat som gömmer sig i slutet av en liten skogspool. Jag har också kunnat kasta långa kast till öppna rännor som gränsar till resterna av de gruvor som en gång fanns i canyon.

Andra gånger har jag varit tvungen att kasta landfiskar till den bortre, borstbevuxna stranden och släpa dem tillbaka genom vattnet samtidigt som jag har siktet inställt på att den djärvaste fisken i poolen ska slå till. Jag har varit tvungen att undvika mellan gamla gruvfästen i trä och betong som har ruttnat under många år. Jag har klättrat direkt uppför vattenfall när jag har våtmatat och kastat upp och över gigantiska stenblock för att utveckla mina färdigheter i att presentera exakt rätt fisk.

Dessa typer av vatten kanske inte rymmer de jättefiskar som så många sportfiskare drömmer om, men de erbjuder chanser att bygga upp dina färdigheter för att senare kunna ge dig på de där troféforellerna.

Avrundning av vad som gör det bästa öringfisket i Idaho

För mig och min kunskap om staten är detta det absolut bästa öringfisket i Idaho. För andra är det kanske inte deras kopp te. Och det är i slutändan lärdomen här: att vi alla bör hitta vår nisch och utforska den flitigt.

Oavsett om det är med hjälp av ett tenkara-spö eller en spö-och-rulleuppsättning, i den överstyliserade, dime-a-dozen-världen av flugfiske idag erbjuder varje intim vattenkropp oss volymer av information om vår naturliga värld. Det som gör fisket fantastiskt i den här lilla bäcken är att den erbjuder allt jag någonsin kan önska mig av en bäck: utmanande tillvägagångssätt, ensamhet, variation i terrängen, gott om fisk att landa och en provningsyta för att utveckla nya färdigheter.

Det finns livstidserfarenheter som man kan vinna här. Hela utövandet av att fiska en liten, intim bäck är liktydigt med att vara ett med naturens vidder samtidigt som man hittar ett sätt att göra upplevelsen till vår egen.

Jag uppmuntrar alla som vill öka sina kunskaper om fiske, oavsett om det är tenkara eller på annat sätt, att leta upp och frekventera de små bäckarna runt omkring dig. Du kommer att bli en mer välbalanserad fiskare för erfarenheten.

– Daniel Butsick

För mer information om fiske i norra Idaho, tenkara och att njuta av de lärdomar som små bäckar har att erbjuda, kontakta mig på:

Email: [email protected]

Instagram: daniel.butsick

Jag vill tacka Daniel för de fantastiska insikterna. Låt oss gärna veta vilka dina egna topptips för Idaho är, om du känner dig inspirerad att besöka landet, om bäcklekfiskar eller stockfiskar är din grej (och vad sägs om de cutthroat och brookies som Daniel fångade!!). Släpp alla dina tankar i kommentarerna nedan och, som alltid, om du gillade det här, tryck på delningsknapparna som om ditt liv hängde på det.